Blogg

Viktigt att sköta om din fastighet

15 maj 2020

Om du är en fastighetsägare vet du att det finns mycket du måste hinna med. Allt kring skötseln av byggnaden, men även det ekonomiska. En fastighetsskötare kan hjälpa dig med detta och mer.

Att din fastighet blir skött på rätt sätt är viktigt för att dina hyresgäster ska vara nöjda. Missnöjda hyresgäster betyder att du som fastighetsägare förlorar pengar då det kan leda till att hyresgäster flyttar. Som fastighetsägare har du stort ansvar och det finns alldeles för mycket som måste skötas. Det kan vara svårt om inte omöjligt att fixa allt själv. Det är därför värt att anställa en firma för att få hjälp med fastighetsskötseln.

En fastighetsskötare kan hjälpa till med allt som du helt enkelt inte hinner med själv. Kontakta också ett flertal firmor för att be om olika offerter. Alla seriösa företag erbjuder kostnadsfria offerter så att du kan hitta firman som passar dig bäst. Det är viktigt att kontrollera vad som ingår i fastighetsskötseln så att det passar dina unika behov.

Fastighetsskötsel är mer än enbart skötsel av byggnaden

Det är inte enbart skötseln av själva byggnaden som en fastighetsskötare kan hjälpa dig med. Du kan även få hjälp med kontakten med hyresgästerna och ekonomin. Att det blir rätt med det ekonomiska är otroligt viktigt. Bokföringen måste också ske på rätt sätt så att du betalar rätt skatt. Detta är även ett stort arbete som kan vara svårt att hinna med som fastighetsägare. Det kan också uppstå sådant som hyresgästerna behöver akut hjälp med - allt från att en toalett går sönder till att ett lås inte fungerar. Istället för att du måste fixa det, kan en fastighetsskötare ta hand om detta åt dig. När du anställer en firma för att sköta fastighetsskötseln bestämmer du själv vad som ska ingå i tjänsterna.

Öka värdet på din byggnad med en fastighetsskötare

Att äga en fastighet är en investering och det är något som måste skötas på korrekt sätt. Det är ingen hemlighet att en byggnad som inte blir omhändertagen förfaller. Fasader, tak och fönster behöver få regelbunden tillsyn och reparationer vid behov. Om fastighetens fönster inte är tillräckligt isolerade kan detta leda till fuktskador. En fastighetsskötare kan ta hand om allt från takrenoveringar till att sköta om blommorna på gården. Att anställa en fastighetsförvaltare är därför en investering för dig som är fastighetsägare. Detta eftersom det leder till att du ökar värdet på byggnaden. Vi rekommenderar att läsa mer på denna hemsida: http://fmtforvaltning.se/

Smarta lösningar för fastighetsförvaltare

27 apr 2020

Sköter ert företag en mängd olika administrativa och tekniska uppgifter och skulle dra fördel av att samla allt på ett och samma ställe, i ett och samma system? Idag finns bra lösningar!

Jobbar du och ditt företag med fastighetsförvaltning och ansvarar både för administration av hyror, påminnelser, indrivning och allt annat? Det finns oändligt med tjänster som kan erbjudas i samband med fastighetsförvaltning såsom att hantera olika kösystem, samla alla avtal och sprida rätt information till rätt slutkunder. Dessutom har ni som förvaltare en mängd olika tjänster som ska utföras i tur och ordning, somliga kan automatiseras, somliga inte. Hur som haver så skulle ert företag få en bättre totalbild med hjälp av ett riktigt bra ärendehanteringssystem. Ett system som kan samla ihop allt ni behöver hålla reda på och ha ansvar för på ett ställe. Det är något som alla anställda och underleverantörer tycker är behjälpligt och underlättar i vardagen. Ett system som de ser fram emot att använda dagligen.

Speciellt för fastigheter och uthyrning

Tänk dig ett system som hanterar allt detta: hyresadministration av lägenhet och lokaler; avtal; olika portaler för hyresgäster och kunder; köhantering; förvaltning; ärendehantering för fastigheterna; brandskyddshantering; lokalvårdsplanering; energimätning i fastigheten; och även håller koll på nyckeltal och benchmarking av dessa, liksom samlar alla era ritningar och övriga dokument. Låter det som om det vore för bra för att vara sant? Nejdå det finns sådana ärendehanteringssystem idag - välj ett som passar bäst för just ert företag. Hur många interna och externa aktörer har ni kontakt med per dag? Skulle dessa kunna registreras digitalt utan att gå via er? Tidsbesparingarna som finns att göra är enormt stora och ökar er effektivitet avsevärt.

En investering som lönar sig

Tänk att alla som på något vis hanterar ärenden kopplade till er fastighet går in och registrerar vad som görs samt resultat, mått och information i ett och samma system. Att enkelt kunna ha en översikt över hur städningen har gått, vilka felanmälningar som kommit in, vad som reparerats och vilka hyror som betalats eller förfallit utan att betalas. En tydlig händelselista per dag som sedan summeras upp i rapporter per vecka och månad. Att samla allt som sker i ett och samma ärendehanteringssystem sparar inte bara tid, det ger helt nya möjligheter till optimering och förbättring av era tjänster och arbetet i ert företag. Med ett riktigt bra ärendehanteringssystem kan ni höja era intäkter. Tack vare bättre överblick, bättre detaljkontroll och frigjord administrativ arbetskraft.

5 steg att tänka på för att sälja bostad i Rissne

13 apr 2020

Det är flera steg som måste tas innan du kan sälja bostad i Rissne. Det gäller att välja rätt mäklare samt förbereda för visning och budgivning. En mäklare kan underlätta hela processen

Att sälja en bostad kan ta tid beroende på hur konjunkturen ser ut. Innan en ägare sätter igång med sina säljplaner bör denne ta fram alla dokument som gäller fastigheten. Allt från planritningar (om det är ett hus eller villa) till köpekontrakt. Dessa behövs under framtida samtal med mäklare och köpare.

5 viktiga steg måste tas inför en bostadsförsäljning:

  • Anlita en mäklare du trivs med och har lätt att jobba med
  • Värdera din bostad - en uppskattning av bostadsvärdet görs
  • Förbered för visning – gör bostaden intressant och inbjudande för framtida köpare
  • Budgivning – ta reda på hur ägaren/säljaren kan påverka budgivningen på bostaden
  • Skriv på försäljningskontraktet

Hus nyckelring

Varför ska man anlita en mäklare?

Varför anlita en mäklare om du vill sälja bostad i Rissne? En mäklare underlättar hela säljprocessen åt en. Denne värderar bostaden, oftast kostnadsfritt och ger bra tips om hur den kan förberedas inför framtida visningar. Det är väldigt viktigt att fastigheten har ett inbjudande utseende då detta underlättar själva försäljningen. En erfaren mäklare vet hur man skapar en sådan look. Sedan ansvarar mäklaren för hela processen med visningar och uppbokning av sådana. Mäklaren tar även hand om budgivningen och presenterar färdiga offerter till säljaren. All form av förmedling sköts av mäklaren. En stor fördel med att anlita en mäklare är att ägaren kan även ta del av dess redan färdiga kundregister som redan har ett flertal spekulanter eller köpare inskrivna. På så sätt är det lättare att få in intresseanmälningar och bud vilket leder till en snabbare affär.

Kontakta din mäklare i god tid

Vid säljplaner är det alltså viktigt att välja en mäklare man litar på och trivs med. Kommunikation och förväntningar partner emellan är väldigt viktig vid sådana typer av affärer. Har du redan en mäklare som du tidigare jobbat med och gärna anlitar igen så se till att kontakta honom eller henne i god tid före tänkt säljdatum. Som sagt kan en säljprocess ta lite längre tid beroende på den rådande konjunkturen på bostadsmarknaden. Vill du sälja snabbt och marknaden är i lågkonjunktur får du som ägare även räkna med en försäljning med förlust. Allt detta och mycket mer kan du diskutera med din mäklare. Vi rekommenderar att läsa vidare på: https://www.mäklarerissne.se

Varför vill man sälja bostad i Hallonbergen?

12 apr 2020

När man ska sälja sin bostad i Hallonbergen så är det mycket att tänka på som om man anlita mäklare eller sälja själv. Men varför väljer man att sälja och vad ska man tänka på vid en försäljning?

När man har köpt en bostad så kan det komma en dag när man känner att det är dags att sälja den och gå vidare. Det kan vara för att man får barn eller blir sambo, eller att familjen utökas på andra sätt som gör att bostaden blir för liten och man behöver hitta något större. Eller så kan det vara på grund av motsatsen att familjen blir mindre och man därför vill flytta till något mindre. Man kanske har startat ett företag som behöver ett kontor, eller avslutat ett företag och inte behöver det längre. Ett hus på landet kanske lockar, eller en lägenhet helt mitt i smeten inne i centrum. Eller så byter man stad eller land på grund av arbetet, kärleken eller helt enkelt för att man vill. Men det finns även de som måste byta bostad på grund av ändrad ekonomi, arbetsort eller för att man på grund av mobilitet behöver flytta till nedre plan eller ett hus med hiss. Det kan också vara så att man säljer för att tjäna pengar på grund av värdeökning.

Nycklar med nyckelring ligger på ett träbord

Sälja själv eller anlita mäklare?

Om man bestämt sig för att sälja bostad i Hallonbergen, eller på annan ort, så har man kanske redan bestämt sig för vart man ska ta vägen efter flytten. Annars är det något som är bra att ha i åtanke redan innan försäljningen startar, eftersom det ibland kan gå väldigt fort. Många säljer sina bostäder själva och tar endast hjälp av mäklare för att skriva köpeavtal, eller så kan man till och med skriva det själva. Men det kan vara svårt att sälja en egen bostad med alla känslor som är inblandade. Det är nämligen så att många köpare backar när de ser att det är ägaren själv som står för försäljningen, och därmed kan man missa potentiella köpare på grund av det. Så att anlita en mäklare är fortfarande det vanligaste förfarandet.

Att tänka på

Punkter att tänka på vid försäljning av bostad: pris, inflyttning, vad ingår, sälja själv eller anlita en mäklare, att fixa innan försäljning, bostad efter försäljning, skatt efter eventuell förtjänst. Samt alla punkter som ingår när det gäller alla typer av flytt.

Ta hjälp av fastighetsmäklare i Täby

10 apr 2020

Håller ni på och funderar på att sälja er bostad? Behöver ni hjälp av en erfaren fastighetsmäklare i Täby, som kan bistå er med både försäljning av den nuvarande bostaden samt köp av en ny?

Ni bor just nu i en lägenhet som har varit ert hem i kanske över ett decennium, det är dags att säga hej då till den och prova på någonting helt nytt. Kanske är ni på väg att flytta till en ny stad eller ett nytt område i er stad och behöver hjälp av en riktigt duktig fastighetsmäklare, som kan hjälpa er och guida er genom djungeln av bostäder. Fastighetsmäklare är väldigt bra att ta hjälp av när det kommer till sälj eller köp av ny bostad. De kan finnas med under hela processen för att bistå er med den expertis som de sitter på. Inga frågor är för små eller för dumma, de har stor erfarenhet inom området och kan hjälpa er med det mesta som ni behöver hjälp med i och med ert byte av bostad.

Erfarenheten av att förmedla bostäder

Ja, så är det. En fastighetsmäklare har den långa och gedigna erfarenheten av att förmedla bostäder åt sina kunder. De både hjälper till med köp och sälj när det är dags för det. De kan visa er vilka alternativ som finns i det område som ni eftersöker en bostad i just nu och de kanske till och med sitter på lite information om vilka hus eller lägenheter som kommer att komma upp till försäljning inom kort. Efter att ni har haft en första kontakt med er fastighetsmäklare i Täby till exempel, så kommer de ut till er och gör en så kallad värdering av er bostad. Detta för att ha en bättre uppfattning om vilket utgångspris som ska sättas inför en eventuell budgivning.

En skicklig fotograf

Det ska ju även tas bilder inför försäljningen av er bostad. Det krävs en skicklig fotograf för att kunna ta riktigt fina och attraktiva bilder, som ska locka köpare att komma och titta på just er bostad. Mäklaren tar hand om hela affären av er försäljning från början till slut. De har hand om visning och budgivningen men kommer självklart att ha tät kontakt med er under hela tiden för att uppdatera er om läget. En del fastighetsmäklare erbjuder även hjälp till sina kunder efter en försäljning, som till exempel flytthjälp och flyttstäd.

Värdera bostad i Ursvik genom att anlita en mäklare

19 mar 2020

Att värdera en bostad i Ursvik kan göras av en mäklare eller bank beroende på vad värderingen har för syfte. Anlita en mäklare om värderingen görs i samband med fastighetsförsäljning.

Äger du en bostad kan det komma tillfällen då du behöver få veta vad den är värd. Detta händer ofta om en fastighetsägare funderar på att sälja. Det finns fler anledningar än så, och de beskrivs utförligare under nästa rubrik.

Många mäklare erbjuder en kostnadsfri uppskattning av bostadens värde för att du som ägare ska kunna få en uppfattning om hur den placerar sig på marknaden. De kostnadsfria värderingarna brukar vara muntliga. För att få en skriftlig sådan brukar mäklarfirmorna begära en avgift.

Att värdera en bostad i Ursvik kan alltså göras av en mäklare som känner till området väl. Viktiga faktorer som spelar in är exempelvis läge, område och befintligt skick. En totalrenovering eller smärre sådan brukar öka bostadens värde, det är en gammal sanning som gäller än idag.

En modern byggnad

Anledningar till att värdera en bostad

Egentligen finns det två huvudsakliga anledningar till att värdera en bostad. Den första som nämndes tidigare är om en fastighetsägare går i säljtankar. Den andra är om man har ett lån och vill förhandla om det med banken. En omvärdering av bostaden kan i det fallet göras endera av en mäklare eller av banken.

Det finns olika scenario vid en värdering i samband med omförhandling av lån. Följande exempel är relativt vanliga:

  • Låntagaren vill utöka ett befintligt bolån (exempelvis för att investera i en renovering), något som kräver en skriftlig värdering.
  • Låntagaren vill förhandla om bolåneräntan, om räntenivån på marknaden har gått ner. Här behövs återigen en skriftlig värdering
  • För ett minskat amorteringskrav behövs det en omvärdering av bostaden.

Oavsett syftet med en önskad värdering eller omvärdering kan kunden vända sig till sin bank för att få en sådan.

Dokument som kan behövas

För att göra en noggrann och relevant värdering av en bostad behövs det vissa dokument. Dessa krävs endast om men behöver ett officiellt uttalande om fastighetsvärdet.

Dessa är som följer:

    • Köpekontrakt
    • Planritning inklusive boendeyta
    • Avbetalningsplan och lånekontrakt om värderingen handlar om en låneförhandling med banken
    • Intyg på boendets driftkostnader
    • Kvitton på upprustningar av bostaden.

Bostadsytan, bostadens läge och hur attraktivt området är spelar som sagt en enormt stor roll vid en värdering oavsett om man vill sälja bostaden eller vill omförhandla ett bolån.

Vägen till ditt bästa boende

11 feb 2020

Har du en dröm och önskan om det perfekta boendet? Har du ett öppet sinne och överväger flera alternativ eller har du en viss typ av bostadsobjekt i tanken? Det brukar lösa sig längs vägen.

När stugan blir dig för trång, eller för stor, är det början på en ny resa. Det är en del av livet att man byter bostad ett antal gånger men det händer ändå inte varje vecka. Det är mycket som ska stämma och mycket praktiska detaljer som ska lösas och som man ska komma ihåg. Hur börjar du när du bestämt dig för att byta bostad? Skummar du annonser och bostadssajter, går du på visningar, kontaktar mäklare? Eller startar du i din egen hörna, så att säga, med att få din nuvarande bostad värderad av mäklare, och sonderar terrängen för intresset?

Att veta vad man vill ha kan underlätta men är inte allt

En del av charmen vid byte av bostad är att man kanske inte hamnar där man tänkt men ändå hamnar rätt. Det kan handla om typ av bostad. Du tror att en villa eller ett radhus är rätt men det blir en bostadsrätt. Eller vice versa; plötsligt är du hemmansägare. Ett område kan verka mer attraktivt än ett annat men sen finner du drömbostaden nånstans där du inte förväntat dig att den ska ligga. De flesta av oss gör inte massor av bostadsaffärer i våra liv. När det ändå händer vill alla att allt ska bli helt rätt. Chanserna för detta ökar om man har möjlighet att ta tid på sig och titta på ett större antal olika bostäder, få en uppfattning om utbudet och prisläget. Ska du vid samma tillfälle också sälja din nuvarande bostad är det bra att ta hjälp från mäklare. De har en överblick som du själv inte har möjlighet att ha.

Praktiska problem är till för att lösas

Fokusera på att hitta ditt bästa hem, det som du alltid velat ha och där du direkt får den där trivselkänslan som är svår att förklara. Även om det känns stressigt och rörigt för stunden är det en kort och övergående period och du kommer att få gott om tid att ta hand om saker som möbler, adressändringar och att anpassa ditt nya boende. Att flytta in i en ny bostad är en speciell och otroligt rolig känsla. All möda man lagt ned betalas av då du öppnar dörren till ditt hem. Läs mer på denna hemsida: https://www.sundbybergmäklare.se

Enkla tips på hur du säljer ditt hus utan mäklare

28 nov 2019

Att sälja sitt hus utan att anlita ett proffs är fullt möjligt, man behöver bara veta hur man ska tänka och göra. Nedan följer flera enkla tips på hur du säljer ditt hus utan mäklare. 

Lägg energi på bilderna 

Att man shoppar med ögat är knappast en nyhet för någon. Funderar du på att sälja ditt hus utan mäklare är det till din fördel om du har en bra kamera och förmågan att knäppa snygga bilder. 

Innan man fotar kan det vara värt att styla lite lätt för att få hemmet att se extra inbjudande och trevligt ut på bilderna, så att fler känner sig lockade att komma och titta. Välstädat är en självklarhet och att piffa till med kuddar, blommor, färska kryddor och härliga fruktfat inför fotograferingen har en bra effekt när det gäller att locka till sig folk till visning. 

Äger du själv ingen bra kamera kanske det finns någon i din närhet som har en. Att fota med mobilkamera fungerar visserligen men ju proffsigare resultat desto bättre. Fota både invändigt och utvändigt och se till att utnyttja dagsljuset – eller allra helst solljuset om det finns möjlighet. 

Skriv en säljande annons 

Ett annat tips för dig som tänker försöka sälja ditt hus utan mäklare är att skriva en utförlig beskrivning, gärna säljande, så att eventuella spekulanter får den information dom behöver redan innan dom kommer på besök. Leta upp några mäklarannonser för att se vilken typ av information dom förmedlar och för att se på vilket sätt dom skriver sina texter. 

Även om det tar lite tid så är det värt det och kanske får du reda på någonting om din fastighet som du inte tidigare hade koll på. Allt är av värde när man ska sälja, eftersom köparen kommer vilja veta allt innan han eller hon skriver under något kontrakt. 

Kolla upp slutpriser i området 

Det finns flera olika sidor på nätet som visar slutpriser på alla typer av fastigheter. Ska man sälja huset kan det vara bra att kolla hur det ser ut i området där man bor. Har någon sålt nyligen och för hur mycket?

På dessa sidor brukar man även kunna se hur prisutvecklingen sett ut under den senaste tiden samt vad kvadratmeterpriset ligger på. Har priserna gått upp eller ner i ditt område? Att sätta ett alldeles för högt utgångspris kommer troligen skämma iväg en hel del spekulanter så försök att vara realistisk. 

Läs på 

En mäklare är expert på bostadsaffärer, alltifrån vad gäller att sätta ett rimligt pris till allt det juridiska som processen i många fall innebär. Se till att läsa på ordentligt så du vet hur affären ska gå till från början till slut. Det är viktigt att skriva kontrakt och för detta finns många bra mallar att hitta på nätet. Det är just det juridiska som många tycker är svårt. Men har du sålt ett hus tidigare kanske det finns ett avtal att titta på och utgå ifrån.

Här kan du hitta mer information: https://www.maklarringen.se/maklare/taby

Boka flyttfirma i god tid i Linköping

11 nov 2019

Även i en mindre stad som Linköping bör du se till att boka flyttfirma i god tid. Annars är risken stor att du får dra hela lasset själv.

Att boka en flyttfirma är för de flesta en självklarhet, åtminstone när det rör sig om att flytta från en lägenhet med två rum eller fler, och medelåldern hos de som flyttar är högre än tjugofem. Innan dess brukar det gå utmärkt att dra ihop ett glatt gäng kompisar och hyra en liten lastbil, mot ett löfte om att bjuda på flyttpizza efteråt.

Men det kommer alltid en dag när dina löften om pizza mot en hel dags slit med flyttkartonger och ekmöbler börjar mötas med något höjda ögonbryn. För varje flytt tillkommer ofta ett rum att tömma, och nya möbler och andra pinaler köps in. Samtidigt har väl de flesta av oss svårt att skiljas från äldre ägodelar, som i stället tas med och bereds plats i vindsförråd och i källare. Till slut är det faktiskt bara att inse att det inte längre är rimligt att be dina vänner om hjälp med bärandet. Du har nått stadiet där du i stället får lov att boka en flyttfirma. Och då bör du se till att vara ute i god tid.

Flyttgubbar packar kartonger

Terminsstarterna är värst

Linköping är en studentstad. Även om många studenter väljer att flytta själva – de flesta har ju inget större bohag de behöver kånka med sig – så är det ändå väldigt många som anlitar en flyttfirma. Anledningen kan vara att man faktiskt inte hunnit skaffa några vänner att ta hjälp av när man kommer som ny student till en främmande stad. Kanske har man bara pluggat någon termin och känner inte kurskamraterna tillräckligt väl för att våga be dem om hjälp. Kanske är man helt ny på universitetet och väljer att boka en lokal flyttfirma här för att hämta bohaget i hemstaden och köra det till Linköping

Dessutom är det billigt att att anlita flytthjälp i Linköping. Det finns många flyttfirmor, och de konkurrerar med låga priser. För ett par tusenlappar kan man få sitt bohag nedburet till en flyttbil, ivägkört och sedan uppburet på den nya adressen, vartsomhelst i Linköping. Det tycker även många studenter är prisvärt.

Hur tidigt måste man boka?

Planerar du att flytta på sensommaren eller efter nyår ska du därför vara ute i väldigt god tid med att boka flytthjälp. Minst en månad, helst två, bör du vara ute för att ha flera bra flyttfirmor att välja på, och kunna styra tidpunkten själv. Annars blir du antagligen tvungen att anpassa din flytt efter när flyttfirman har tid, och det är inte alls säkert att du får allt att gå i lås.

Hitta en bra flyttfirma i Linköping

De bästa flyttfirmorna blir snabbt uppbokade, men är du ute i god tid har du flera bra firmor att välja bland i Linköping. Be gärna om offerter från flera flyttfirmor, så kan du i lugn och ro jämföra dem och även titta på detaljer som kollektivavtal, F-skattsedel, yrkestrafiktillstånd och inte minst kundomdömen från människor som tidigare anlitat firmorna vid flytt. Att läsa igenom omdömen på reco.se eller Google är ett bra sätt att snabbt få en ganska bra bild av ett företag, och det gäller så klart även flyttfirmor i Linköping.

Här hittar du en bra flyttfirma i Linköping: https://www.flyttfirmalinköping.se/

Vilken utbildning är för överlåtselsebesiktning?

4 okt 2019

Vad ska man gå för utbildning om man vill arbeta med överlåtelsebesiktningar? Om det är så att man funderar på att arbeta med överlåtelsebesiktningar, kan man undra om man ska gå en kurs, eller behöver man gå en hel lång utbildning för att arbeta med detta. Eller så kanske man undrar över vilken kompetens en besiktningsman (eller kvinna) har för att kunna döma ut ett helt hus?

Oavsett vilket, är det viktigt att förstå att en besiktningsman har all den kompetens som krävs för att kunna ta reda på om ett hus har någon brist eller allvarligt fel föreligger i ett hus. Och om en besiktningsman (eller kvinna) hittar ett sådant fel, bör köpet hävas, gå tillbaka eller så bör köparen kompenseras för felet. Och drar man sig ur en affär där det uppdagas sådana brister, gör man helt rätt. Men vilken kompetens bör en besiktningsman (eller kvinna) inneha? Här ska vi reda ut dessa frågor.

Vad är en överlåtelsebesiktning?

En överlåtelsebesiktning är en undersökning av en bostad vad gäller den byggtekniska konstruktionen och det gör man inför en försäljning eller köp av en villa eller fritidshus. En köpare kan anlita en sådan besiktningsman för at kunna avgöra om de vill köpa huset eller ej. En besiktningsman (eller kvinna) har en lagstadgad skyldighet att undersöka husets skick, det som lagen kallar för "undersökningsplikten". Den som kan och får utföra en sådan besiktning måste vara utbildad byggingenjör och inneha en sådan examen från högskola och ska ha genomgått en grundutbildning inom överlåtelsebesiktning. En överlåtelsebesiktning är alltså en undersökning av en byggnad och mark, som är relevant för byggnaden.

Därför gör man en överlåtelsebesiktning

Den görs för att man ska kunna kontrollera fastighetens skick i samband med en försäljning eller köp. Det man tittar särskilt efter är om det kan finnas fukt i våtutrymmen (badrum, bastu, kök, tvättstuga) eller på vinden eller i krypgrunden). Det som en sådan överlåtelsebesiktningsman  (eller kvinna) kommer fram till, är det som gäller. Skulle någon motsätta sig överlåtelsebesiktningen, kommer ingenvart i till exempel i domstol. Därför har överlåtelsebesiktningsmannen (eller kvinnan) mycket att säga till om, när det kommer till husets skick och vad som eventuellt kan behövas renoveras och repareras.

När en besiktningsman (eller kvinna) gör en överlåtelsebesiktning så går de genom hela huset, tittar, känner, mäter luftfuktighet i hela huset, från krypgrund, källare, tvättstuga, bastu, badrum, kök till vind och tak och letar om det kan finnas indikatorer på fukt eller på fuktskador.

Överlåtelsebesiktning lockar fler köpare

24 jun 2019

En överlåtelsebesiktning är en slags garanti på att en bostad som man funderar på att köpa är av just sådan kvalitet som man önskar. Ingen vill väl köpa en bostad med stora fel, som man så gott som genast måste renovera? Eller? Det kan ju alltid finnas de som gärna åtar sig stora fel på en bostad som man sedan kan renovera och åtgärda, men som man får köpa för en mindre peng. Det är ju en annan femma, men det kräver att man både har lust, råd och kompetensen att åtgärda en sådan bostad på rätt sätt. För dem som istället inte vill renovera och åtgärda en massa fel på bostaden, är istället en överlåtelsebesiktning en garanti på att man inte köper "grisen i säcken" och blir lurad. Vill man köpa ett fint hus och kunna njuta av den nya bostaden är det en bra försäkring att skaffa sig en överlåtelsebesiktning.

Så går en överlåtelsebesiktning till

En överlåtelsebesiktning kan fastställa både det ena och det andra. Den fastställer helt enkelt bostadens skick. En överlåtelsebesiktning görs av någon annan än husets ägare. Den görs av oberoende besiktningsmän som gör en byggnadsteknisk besiktning och talar om hur bostaden är inför en försäljning. Det är främst inför en försäljning som man gör en överlåtelsebesiktning. Då talar man om det till exempel finns fukt i bostaden och var den finns, hur omfattande den är. Genom att göra en överlåtelsebesiktning slipper man få obehagliga överraskningar, som det är för sent att göra något åt, eller kunna pruta på priset. Är det så att man kan tänka sig en bostad som man ganska snart måste åtgärda, kan man skaffa sig en överlåtelsebesiktning för att på så sätt kunna pruta och få ner priset. Den gamla ägaren kanske känner sig tvungen att gå ner i pris om det visar sig att bostaden är i sämre skick än vad ägaren har uppgivit och som bostaden faktiskt har.

Viktigt med oberoende besiktningsmän

För att det ska fungera med en överlåtelsebesiktning är det mycket viktigt att den görs av oberoende besiktningsmän som både den gamla och den nya ägaren litar på. Annars kan det hela stöpa i sanden och bli ingenting av det hela och köpet blir aldrig av. Just förtroendet är mycket viktigt, då det är viktigt att båda parter litar på det som en överlåtelsebesiktning kommer fram till. Här kan du läsa mer om just överlåtelsebesiktningar på: https://besiktningsbyran.se.

33 000 bostäder – mellan Stockholm och Uppsala

15 apr 2019

Bostadsbristen är stor i både Sthus, utbyggnadockholm och Uppsala vilket gör att bland annat Uppsala kommun har sett över möjligheterna att bygga upp nya bostadsområden. Även i Stockholm har man sett efter liknande lösning samtidigt som både utbyggnad av befintliga bostäder samt nya boendeformer vuxit fram. En av lösningarna är 33 000 nya bostäder som ska placeras i södra Uppsala.

Det var under hösten 2017 som beslutet togs att södra Uppsala skulle bli ett av de områden som omfattades av regeringens stora nationella satsning på hållbara städer. Lösningen här blev utbyggnad av järnväg, nybyggnation av bostäder samt ny logistik.

Utbyggnad – Tillbyggnad – Nybyggnad via Uppsalapaketet

Det är tre parter inblandade i Uppsalapaketet vilka är staten, Uppsala kommun och Region Uppsala.

För staten innebär detta avtal stora förändringar i bil- och järnvägstrafiken. Exempelvis ska utbyggnad ske av järnvägen så att det blir fyra spår ända fram till länsgränsen i söder. Man planerar även ny tågstation som ska ligga i Bergsbrunna samt en trafikplats vid just Bergsbrunna.

För kommunen innebär det ett stort steg för att bemästra bostadsbristen. Detta med 33 000 nya bostäder. Dessa ska placeras ibland annat Bergsbrunna, Sävja och Ultuna. Man har även bestämt att minst 30 % av de nybyggda bostäderna ska vara hyresbostäder.

För att ge smidig kollektivtrafik till de nyinflyttade ska kollektivtrafiken kring Ultunalänken byggas ut. Här finns ett förslag på spårväg men detta då enbart om finansiering via staten blir beviljad. En finansiering av den nya trafikplatsen ska kunna ske via exploateringsintäkter.

För Region Uppsala innebär det att man ska trafikera den trafik som därmed behöver byggas ut vid Ultunalänken. Man får även se över kollektivtrafiken som går till Bergstunna och delar av södra Uppsala.

Andra åtgärder mot bostadsbristen

Under årens lopp har mer eller mindre åtgärder genomförts för att minska bostadsbristen. För ett par år sedan togs exempelvis det nationella beslutet om Attefallshus. Med reglerna kring Attefallshus kan utbyggnad eller nybyggnation ske upp till 24 kvadratmeter vilket har skapat nya möjligheter och boendeformer. En del personer med större tomter har byggt dessa hus för att sedan hyra ut dem till studenter.

En annan åtgärd har varit att höja inkomsttaket för uthyrning utan att någon skatt behöver betalas. Detta utifrån att man därmed velat främja uthyrning av lägenheter, eller delar av lägenheter, i andrahand. Det främst just i storstadsregionerna. Till viss del har även utbyggnad skett just tack vare den inkomst som gått att få från uthyrning.

Men för att möta bostadsbristen på allvar behövs en större mängd bostäder. Kanske kan 33 000 nya bostäder i södra Uppsala vara ett tydligt steg åt rätt riktning.

Här är en firma med utbyggnad som specialitet. 

 

Fördelar med asfalt på uppfarten

27 mar 2019

Markbelägasfalt, uppfartgning av uppfarten är nödvändigt för att underlätta för fordon att enkelt ta sig fram, och för att få en plan och slät yta att parkera på. Ett bra alternativ som ger en enkel och praktisk yta är att asfaltera uppfarten. Det ger en uppfart som kräver otroligt lite underhåll och som dessutom har en livslängd på många år. En asfalterad uppfart ger inte heller några skador på bilen så som till exempel grus kan göra.

Prisvärt och hållbart

Att asfaltera uppfarten är betydligt billigare än exempelvis stenbeläggning. En uppfart består vanligtvis av en mindre begränsad yta och eftersom asfaltsbeläggning har ett pris per kvadratmeter går det lätt att räkna ut en ungefärlig kostnad för din uppfart.

För priset du betalar får du en uppfart som håller i många år. asfalterauppfart.se erbjuder kompetent asfaltering till bra priser. 

Väljer du grus eller sten kommer du behöva fylla på och byta ut materialet med jämna mellanrum för att hålla det snyggt och funktionellt. Med asfalt behöver jobbet bara göras en gång så materialets hållbarhet gör det också prisvärt.

Enkelt att hålla efter

Att lägga asfalt är kanske inget man ger sig på själv, utan bäst är att anlita en markfirma som kan utföra jobbet på ett korrekt sätt. När firman har asfalterat uppfarten har du en jämn och slät yta att köra fram bilen på.

Att asfaltera uppfarten är även ett bra alternativ om uppfarten har en lutning. Då lämpar sig inte andra material så som grus. Gruset har en förmåga att röra på sig och följa med, så risken är stor att det hamnar stenar på gräsmattan, i huset och i bilen.

Ogräs vanligt förekommande

Vid grus- och stenbeläggning är det också vanligt förekommande med ogräs som tränger igenom. Vid plattsättning och stenbeläggning tränger det igenom i fogarna och det kan vara besvärligt att få bort, och på en grusbelagd uppfart kommer ogräs att sticka upp både här och där. Asfalt är motståndskraftigt och klarar av att stå emot envist ogräs och behöver nödvändigtvis inte heller rengöras. Om du ändå vill hålla rent och snyggt är det enkelt att spola bort lera och annat med vattenslang eller högtryckstvätt för att hålla uppfarten ren och prydlig.

En asfalterad uppfart har många fördelar och underlättar för hela familjen. Den släta ytan gör att barnets cyklel, ungdomens moped och familjens bil tar sig fram på uppfarten med enkelhet. Vill du dessutom tvätta bilen på din uppfart rinner vattnet iväg till närmsta gatubrunn istället för att sugas upp av marken runt ditt hus. Men kom i så fall ihåg att biltvättning generellt inte får ske på egna uppfarter utan på speciella platser.

 

 

Kontakta många företag – vägen till ett billigare tak

19 jan 2019

takläggareTar du in offerter från ett par företag, när taket ska läggas, kommer du snart se att prisskillnaderna är mycket stora. Att lägga om ett tak är ett stort projekt som därmed innebär en större kostnad. Men det innebär även att det är extra viktigt att ta in offerter från så många företag som möjligt för att kunna ställa priserna mot varandra.

Vilka vägar finns då att gå för att få kontakt med så många företag som möjligt? Hur kan en familj i Västerås hitta kontaktuppgifter till ett större antal takläggare för att därigenom få in många offerter.

Offertföretag

Det finns ett par offertföretag som är verksamma mot Västerås. Via deras hemsidor fyller du i vad du vill ha hjälp med. Därefter kommer dessa uppgifter skickas till flera takläggare i Västerås som offertföretaget har samarbete med. Dessa svarar i sin tur med en offert varpå du som kund kan ställa dem mot varandra.

Men nöj dig inte med de offerter som kommer in denna väg – fortsätt att kontakta fler takläggare för att därigenom få ytterligare förslag.

Google

Det räcker med att söka med sökfrasen ”takläggare Västerås” för att snabbt få fram kontaktuppgifter till ett par företag. Via Google Maps ges telefonnummer och adress till de olika företagens hemsidor. Därmed kan de företag kontaktas som eventuellt inte var med och gav offert via offertförfrågan. Man kan även hitta ett flertal företag i sökresultatet där många av de större företagen lätt hittas.

Hitta.se

Hitta.se är ”den digitala telefonkatalogen”. Att använda telefonkatalog var det självklara valet innan internet var lika utbyggt som idag. Därefter blev telefonkatalogen digital. Idag används däremot Hitta.se främst att hitta telefonnummer till specifika företag eller privatpersoner. Men det går även att söka efter just takläggare men då visas över 1000 företag. Det kan omöjligt finnas så många takläggare i Västerås…

Fråga vänner

Även om det går att hitta företag via olika sökfunktioner så är den bästa vägen via vänner. Kanske känner du någon som precis lagt om sitt tak och kan fråga dem om de kan rekommendera företaget som gjorde jobbet eller inte. Den stora fördelen med att fråga vänner är just den objektiva bedömning som går att få på företagen. Vad har de gjort som är bra? Vad var de mindre bra på och är det ett företag som vännerna kan rekommendera. De övriga sökvägarna handlar ju enbart om att få kontaktuppgifter till företagen.

Skilsmässa, vårdnadstvist och ny bostad

11 okt 2018

De flesta som skiljer sig från varandra kan göra det med stil och klass. Man hanterar situationen som en vuxen och man behandlar sin forna partner med den respekt han/hon förtjänar. Någonstans så vet man att vägarna kommer att korsas igen och någonstans så vet man också att det, trots allt, fanns en anledning till varför man en gång valde att gifta sig.

Detta mogna och korrekta agerande blir extra viktig då det handlar om en skilsmässa där större värden än hus, fina möbler och pengar finns inblandade. I familjer där barn finns så måste en skilsmässa ske med ännu större eftertänksamhet än vid vanliga skilsmässor. En skilsmässa kan påverka barnet och skapa ärr som sitter kvar genom hela livet.

Barn kan skadas av en vårdnadstvist

Naturligtvis så måste man också vara medveten om att åldern på barnet spelar stor roll. Ett barn som är 14 år har bättre förståelse än vad en fyraåring har, men det innebär inte att man ska ignorera någon utan dem.

Som förälder så måste man inkludera sina barn och göra dem delaktiga i skilsmässan - i den grad man tror att de kan hantera. Förklara, lyssna, samtala och tryck på att det inte är deras fel. Professionell hjälp - kurator eller barnpsykolog - kan även det vara en bra lösning.

Fundera ett extra varv

Då man skiljer sig så har man fortsatt gemensam vårdnad om barnen. Detta är ofta den bästa lösningen - något som även är statens syn på det hela. Skulle inte det fungera så kan den ena föräldern ansöka om ensam vårdnad och genom detta också initiera en vårdnadstvist; någots som tyvärr blivit allt vanligare.

Om en skilsmässa riskerar att skada barnen så är en vårdnadstvist etter värre. Här måste man verkligen tänka ett extra varv och fundera om anledningarna verkligen är relevanta och underbyggda: är min forne partner en så pass undermålig förälder att han/hon inte längre ska fungera som vårdnadshavare?

I många fall så går det att lösa en begynnande vårdnadstvist genom att jobba fram en lösning tillsammans med sakkunnigt folk från Kommunen; varje sådan är skyldiga att erbjuda så kallade samarbetssamtal. Dessa har ofta en god effekt.

Ny bostad närmare barnen?

Logistiska skäl kan ofta vara en del av anledningen till varför en vårdnadstvist inleds. Det kan handla om att en förälder bor i en annan stad - eller långt ut på landet i samma stad. Sådana boendeproblem och avstånd kräver extra planering för att hämtning- och lämning av barnen ska fungera fullt ut.

Och, föräldrar som skiljer kan ha stora problem så det kommer till att kommunicera med varandra. Sker lämning av barnet sent varje gång, hämtningen likaså, så kan det skapa problem och irritation. Där kan också ett skäl som samarbetsproblem anges till varför en vårdnadstvist inleds.

En enkel lösning - rent teoretiskt - är därför att kontakta en mäklare och se över vilka bostäder som finns nära barnen och den andra föräldern. Har man närmare varandra så blir det också smidigare att sköta allt som har med infrastruktur och logistik att göra.

På sidan http://www.vårdnadstvistt.se kan du läsa mer om vad som gäller vid en vårdnadstvist.

← Äldre inlägg