Blogg

Rätten till ett bra hem

17 jun 2021

Alla har rätten till att ha ett bra hem. För personer med någon form av funktionshinder är det speciellt viktigt att hemmet fungerar. Gör det inte det är bostadsanpassning ett bra alternativ.

Vi vet alla hur viktigt det är att ha ett bra hem där du kan leva fritt. Men det är inte något som är en garanti. För personer som har någon form av funktionshinder kan det vara mycket svårare. Många hus är inte anpassade efter detta, tyvärr, vilket kan göra det dagliga livet väldigt svårt. Det kan göra det svårt att laga mat. Svårt att ta sig mellan rum eftersom dörren är för smal, och svårt att ta sig till badrummet för att duscha. Därför är det värt att kolla på att göra en bostadsanpassning. Detta betyder att bostaden blir anpassad för att vara passande för ditt unika behov. Livet blir enklare med en bostadsanpassning.

Vad sker i en bostadsanpassning?

Det beror helt på vad du behöver i ditt hem. Vanligt är att det handlar om att bredda ut dörrar så att det är enkelt att komma igenom. Det är också vanligt att köket blir ändrat. Där kan köket sänkas ner för att bli passande. Badrummet är något annat som är vanligt för bostadsanpassning. Tänk på att du kan ansöka om ett bidrag från din kommun om du har behov av att utföra bostadsanpassning i ditt hem. Kontrollera med din kommun om vad som gäller där och skicka in din ansökan för detta. Läs mer om bostadsanpassning här: bostadsanpassningstockholm.nu/

Sälj ditt hus på bästa sätt

10 jun 2021

Är det dags att sälja huset? Du har redan hittat en ny bostad som du vill flytta till, och vill nu bli av med ditt hus så snabbt som möjligt och till bästa möjliga pris. Här kommer tips för dig.

Många mäklare annonserar att de är mästare på att ha nöjda kunder, såväl säljare som köpare. Men hur gör du som säljare för att känna att du får bästa möjliga nöjdhet vid din försäljning? Innan du bestämmer dig för att kontakta en mäklare i Upplands Väsby så är det klokt om du tänker igenom vad du vill få ut av din försäljning. Är det viktigt att du får ett visst pris? Eller är det viktigare för dig att du får huset sålt så fort som möjligt? Kanske är det viktigaste för dig att huset säljs till någon som du känner eller någon som du märker kommer ta hand om huset på rätt sätt.

Du bestämmer priset

Som säljare är det du och ingen annan som bestämmer villkoren för försäljningen, och det är många som inte är medvetna om det. Även om mäklaren sätter ett pris som de uppskattar är rimligt så är det bara du som kan besluta vilket pris som ska annonseras. Det är även du som bestämmer vad som ska ingå i försäljningen. Kanske vill du ta med dig något till ditt nästa boende, eller så vill du bara lämna huset och gå. Allt kan korrigeras med tid för övertag och det pris som du väljer att sätta.

Låt arkitekten besanna din dröm

31 maj 2021

Har du alltid drömt om att få bygga ditt eget hus? Att få vara med från första skiss tills det är dags att flytta in? Såklart är det då bra att få lite stöttning på den resan. Ta hjälp av en arkitekt!

Många drömmer om att få rita, designa och bygga sitt eget hus. En del vill göra allt detta, andra nöjer sig med att antingen det ena eller det andra. Kanske bara att göra ritningen eller att bygga. Att rita ett hus är lätt. Att göra det bra, är däremot svårt. Ta då hjälp av en arkitekt!

När ett hus ska ritas är det mycket man ska ta hänsyn till, som man kanske inte alls tänkt på, just för att man inte är en arkitekt. Det är inte bara att rita upp rummen där man vill ha dem, utan man måste även se till att det klaffar med allt annat; till exempel elledningar och vattenrör. Allt detta är en arkitekt mycket van att arbeta efter.

Förbättra och förfina drömmen

Men du kanske ändå vill rita ditt eget hus? Du kanske står där med en “färdig” ritning som du nu vill förkroppsliga med byggmaterial? Ta då med dig din ritning till en arkitekt och låt hen titta på den. Då kan ni tillsamman gå igenom vad du eventuellt har missat och vad du kan tänka på. Med hjälp av en expert så har din dröm helt plötsligt både förfinats och förbättrats – din husdröm, 2.0, är redo att bli verklighet!

Låt flyttfirman sköta mer än bara flytten

29 apr 2021

En flytt blir lätt stressig, särskilt som livet helst ska rulla på som vanligt med arbete och annat. Att då anlita en flyttfirma, och kanske även ta hjälp med städningen kan betyda mycket.

Det finns flera anledningar till att anlita en flyttfirma. Förutom att sköta själva flytten av bohaget kan man även få hjälp med att packa och att packa upp. Att packa tar annars flera dagar, men för en flyttfirma går det snabbt. De vet hur man bäst packar ömtåliga saker så att de kommer fram hela till den nya adressen. Men vill man ändå packa själv brukar flyttfirman kunna leverera flyttkartonger ända till dörren, något som givetvis spar massor av tid. Vissa flyttfirmor erbjuder även flyttstädning av den gamla bostaden.

Boka flyttfirman i god tid

Bästa sättet att hitta ett pålitligt flyttföretag i Göteborg är att fråga vänner och släktingar om tips. Det gäller att vara ute i god tid eftersom de bästa flyttfirmorna blir uppbokade lång tid i förväg. I de lite större städerna är konkurrensen mellan olika flyttfirmor stor och det går därför att få flytthjälp till ett väldigt bra pris. Men man bör se upp för alltför låga priser eftersom det kan indikera att företaget inte är seriöst, eller inte betalar sina anställda riktiga löner. Den flyttfirma man väljer att anlita ska också ha en försäkring så att man kan få ersättning ifall något skulle råka gå sönder. Kom också överens om priset innan flytten, och skriv även ett ordentligt avtal.

Fastighetsägare, varför anlita någon till fastighetsförvaltning?

19 apr 2021

Äger du fastigheter och tycker det rent administrativt är körigt? Då kan fastighetsförvaltare vara en räddning. För bostadsrättsföreningar eller äga hyresfastigheter är komplicerat.

Äga hyresrätter eller driva bostadsrättsföreningar i Göteborg är en bra investering. Många väljer också att kombinera med andra typer av lokaler för att sprida intressen. Det är däremot sällan en lätt uppgift och då kan det vara bra att anlita någon som tar hand om fastighetsförvaltningen.

Fördelen med att anlita någon som förvaltar dina fastigheter i Göteborg är också att du inte behöver vara på plats. Det ger dig möjlighet att göra andra affärer och du kan styra över vilka delar som företaget ska sköta. Det kan vara heltäckande förvaltning till bara den administrativa förvaltningen.

Överlämna den tekniska förvaltningen

Det går inte att komma ifrån att det krävs mycket för skötseln av fastigheter. Det där med att hålla koll på när det är dags att serva och underhålla kräver teknisk kompetens. Anlitar du den tekniska förvaltningen kan du slippa se över tomtmark och byggnader och kunna ägna dig mer åt investeringarna.

Genom att anlita någon kan du också överlåta de akuta delarna som kan uppstå dygnet runt. För många gånger när det gäller hyresrätter är det otaliga situationer som kräver ingripande. Samtidigt så arbetar hela tiden en förvaltare med att se till att förhindra att det händer akuta situationer. Som fastighetsägare i en större stad som Göteborg kan det bli mer lönsamt och mindre bekymmersamt ägande genom att anlita en teknisk förvaltare. Hitta mer information om  fastighetsförvaltning på denna hemsida: fastighetsförvaltninggöteborg.nu

Sänkta kostnader för bostadsrättsföreningen

19 mar 2021

För personer som är ansvariga för en bostadsrättsförening är det att jaga kostnader som gäller. Avgifter och utgifter ska hållas så låga som möjligt. Billig värme är ett av verktygen.

En bostadsrättsförening har många utmaningar och utgifter. Vill man som ansvarig att den aktuella BRF:en ska förbli populär och attraktiv är det många krav som behöver uppfyllas. I dessa dagar då priserna för lägenheter är höga så är alla köpare, och även de som redan är boende, intresserade av så låga fasta kostnader som bara är möjligt.

Vanligtvis är en bostadsrättsförenings största utgift kostnad för lån. Där finns naturligtvis möjlighet att kapa genom förhandlingar. En enklare väg, som dock kräver en investering, är att byta uppvärmningssystem. Idag finns knappast en billigare typ av uppvärmning än bergvärme.

Hur fungerar bergvärme?

Vid installation av bergvärme för en bostadsrättsförening utnyttjar man helt enkelt grundvattnet. Ett mycket djupt hål borras, hur djupt beror på läget. Sedan sänker man ner rör med en så kallad kollektorslang fylld med brinevätska som värms upp av en förångare. Efter ytterligare processer med kondensator och köldmedium värmer man fastighetens värmesystem. Tekniken är snäll mot klimatet med minimal påverkan, och den är också cirkulär då samma vatten används hela tiden. VFördelarna är alltså många. Tekniken är miljövänlig och kostnaderna låga. Beroende på vilken värmekälla man tidigare använt sparar man upp till 80% av uppvärmningskostnaden. Det gör att skillnaden blir mer än bara marginell. Bergvärme kräver väldigt lite underhåll och service utan sköter sig självt. Intresserad av priser? Ta kontakt med en bergvärmeinstallatör för offert. Läs mer om bergvärme på denna sida: bergvärmefastigheter.se

Slipp stressen och låt någon annan sköta städningen

15 okt 2020

När man ska flytta är det många saker som måste göras, en av dessa är flyttstädningen. Kanske inte det roligaste man vill eller känner att man har tid med att göra. Men det finns hjälp att få.

När man står inför en flytt är det inte bara att ta sitt bohag till nästa boende. När ditt boende är tömt är det inte klart där; det ska städas, städas och återigen städas. Det ska göras en väldigt noggrann och klinisk städning när du flyttar. Bakom spisen där kanske ingen rengjort på ett tag. Eller skura avloppet och rensa bort en massa hår. Allt sådant kan du enkelt slippa genom att anlita flyttstädare.

De som arbetar med detta brinner ofta för att städa, de har ett öga för var det är smutsigt och var det behövs det lilla extra. De städar på ställen du själv inte tänker på; på listerna, bakom elementen, ovanpå köksskåpen, ja, allt du kan tänka dig. Slipp stressen och låt en firma sköta städningen medan du gör annat.

Hur hittar du företag som arbetar med flyttstädning?

Att hitta flyttstädare är ganska enkelt idag, bor man dessutom i en storstad har man ett stort urval att välja mellan. Du vill givetvis välja de som trivs med sitt jobb och verkligen vill ha det rent och inte nöjer sig förrän det är så rent som du förväntar dig. Ring runt och fråga efter olika offerter, kolla även recensioner och om de har bilder på tidigare arbeten. Välj inte den billigaste utan välj den du tycker gör bäst jobb och givetvis ska det vara värt pengarna.

Att tänka på miljön

En till positiv sak när man anlitar flyttstädning är att man slipper att tänka på vilka olika medel man ska köpa. Vilket kan vara väldigt skönt då det är en riktig djungel. Även här bör du fråga de olika företagen vad de använder sig av.

Idag är miljön en stor fråga för oss och vi gör det vi kan för att värna om den. Att därför välja någon som har så miljövänliga produkter som möjligt är ett stort plus. Att de dessutom helst inte heller ska använda sig av medel som har en för stark doft, eller som kan påverka människors allergier eller hälsa, är också viktigt. Det ska vara trevligt att komma in i sitt nya boende för nästa person och man vet inte om den kanske är doftkänslig.

På www.flyttstädningigöteborg.com kan du läsa mer om flyttstädning.

Nytt golv i bostaden

2 sep 2020

Uppdaterad: 2 februari 2021

Renovering är ett stort intresse för många bostadsägare. Det är ett sätt att få en ny bostad till ett relativt litet pris. Hur får man ett nytt golv till lågt pris som samtidigt sparar miljön?

Det finns många olika golv att välja bland på marknaden. Förutom väggar, tak och inredning är golvet det som sätter tonen och stilen på hemmet. Kanske är just golvet den komponenten som mer än något är stilgivande. Genom att bara byta golv eller golvfärg kan man förändra sitt hem. Det kan gå från shabby chic till industridesign. Eller från ursvenskt till marockanskt eller italienskt.

Ska du slipa golv? Läs mer om Golvslipning Stockholm

Funderar man på att byta golv i sin bostad så finns det därför mycket att tänka på. Men golv är inte enbart stil utan även funktion. Har man ett golv som man egentligen tycker om funktionen på så kan man försöka behålla det. Kanske behövs det inte ett byte utan endast en renovering. Att bryta upp ett golv kan vara ett dammigt och besvärligt arbete beroende på golv. Dessutom ska man både göra sig av med avfallet från det gamla golvet och lägga pengar på ett nytt. Men det finns mer ekonomiska och miljömässiga sätt att få ett nytt golv.

Göra ett nytt ytskikt

Om man har ett golv som går att slipa så har man ett golv som i längden sparar både plånboken och miljön. Genom att slipa ett golv kan man jämna till ytan och få ett slätt golv som ser nytt ut. Behöver man laga golvet så kan man ibland få ett så pass bra resultat att det inte ens syns efter slipningen. Sedan är det bara att välja och vraka gällande vilken färg eller annan behandling som man önskar. Det ger ett golv som inte bara ser nytt och fräscht ut utan som också kommer hålla minst lika länge till. Åtminstone tills man bestämmer sig för att slipa och förändra det igen.

Helt i egen design

Fast det finns myriader av olika slags behandlingar och färger för golv så kan man ändå skapa sitt helt egna golv. Tittar man på tips så finns det mallar man kan använda för att måla golv i olika färgfält. Eller att måla schabloner av blommor eller någon annan form. Det är lätt att vara modig om man har ett golv som går att slipa. Ångrar man sig så är det bara att slipa igen och byta ytskikt.

Viktigt att sköta om din fastighet

15 maj 2020

Om du är en fastighetsägare vet du att det finns mycket du måste hinna med. Allt kring skötseln av byggnaden, men även det ekonomiska. En fastighetsskötare kan hjälpa dig med detta och mer.

Att din fastighet blir skött på rätt sätt är viktigt för att dina hyresgäster ska vara nöjda. Missnöjda hyresgäster betyder att du som fastighetsägare förlorar pengar då det kan leda till att hyresgäster flyttar. Som fastighetsägare har du stort ansvar och det finns alldeles för mycket som måste skötas. Det kan vara svårt om inte omöjligt att fixa allt själv. Det är därför värt att anställa en firma för att få hjälp med fastighetsskötseln.

En fastighetsskötare kan hjälpa till med allt som du helt enkelt inte hinner med själv. Kontakta också ett flertal firmor för att be om olika offerter. Alla seriösa företag erbjuder kostnadsfria offerter så att du kan hitta firman som passar dig bäst. Det är viktigt att kontrollera vad som ingår i fastighetsskötseln så att det passar dina unika behov.

Fastighetsskötsel är mer än enbart skötsel av byggnaden

Det är inte enbart skötseln av själva byggnaden som en fastighetsskötare kan hjälpa dig med. Du kan även få hjälp med kontakten med hyresgästerna och ekonomin. Att det blir rätt med det ekonomiska är otroligt viktigt. Bokföringen måste också ske på rätt sätt så att du betalar rätt skatt. Detta är även ett stort arbete som kan vara svårt att hinna med som fastighetsägare. Det kan också uppstå sådant som hyresgästerna behöver akut hjälp med - allt från att en toalett går sönder till att ett lås inte fungerar. Istället för att du måste fixa det, kan en fastighetsskötare ta hand om detta åt dig. När du anställer en firma för att sköta fastighetsskötseln bestämmer du själv vad som ska ingå i tjänsterna.

Öka värdet på din byggnad med en fastighetsskötare

Att äga en fastighet är en investering och det är något som måste skötas på korrekt sätt. Det är ingen hemlighet att en byggnad som inte blir omhändertagen förfaller. Fasader, tak och fönster behöver få regelbunden tillsyn och reparationer vid behov. Om fastighetens fönster inte är tillräckligt isolerade kan detta leda till fuktskador. En fastighetsskötare kan ta hand om allt från takrenoveringar till att sköta om blommorna på gården. Att anställa en fastighetsförvaltare är därför en investering för dig som är fastighetsägare. Detta eftersom det leder till att du ökar värdet på byggnaden. Vi rekommenderar att läsa mer på denna hemsida: http://fmtforvaltning.se/

Smarta lösningar för fastighetsförvaltare

27 apr 2020

Sköter ert företag en mängd olika administrativa och tekniska uppgifter och skulle dra fördel av att samla allt på ett och samma ställe, i ett och samma system? Idag finns bra lösningar!

Jobbar du och ditt företag med fastighetsförvaltning och ansvarar både för administration av hyror, påminnelser, indrivning och allt annat? Det finns oändligt med tjänster som kan erbjudas i samband med fastighetsförvaltning såsom att hantera olika kösystem, samla alla avtal och sprida rätt information till rätt slutkunder. Dessutom har ni som förvaltare en mängd olika tjänster som ska utföras i tur och ordning, somliga kan automatiseras, somliga inte. Hur som haver så skulle ert företag få en bättre totalbild med hjälp av ett riktigt bra ärendehanteringssystem. Ett system som kan samla ihop allt ni behöver hålla reda på och ha ansvar för på ett ställe. Det är något som alla anställda och underleverantörer tycker är behjälpligt och underlättar i vardagen. Ett system som de ser fram emot att använda dagligen.

Speciellt för fastigheter och uthyrning

Tänk dig ett system som hanterar allt detta: hyresadministration av lägenhet och lokaler; avtal; olika portaler för hyresgäster och kunder; köhantering; förvaltning; ärendehantering för fastigheterna; brandskyddshantering; lokalvårdsplanering; energimätning i fastigheten; och även håller koll på nyckeltal och benchmarking av dessa, liksom samlar alla era ritningar och övriga dokument. Låter det som om det vore för bra för att vara sant? Nejdå det finns sådana ärendehanteringssystem idag - välj ett som passar bäst för just ert företag. Hur många interna och externa aktörer har ni kontakt med per dag? Skulle dessa kunna registreras digitalt utan att gå via er? Tidsbesparingarna som finns att göra är enormt stora och ökar er effektivitet avsevärt.

En investering som lönar sig

Tänk att alla som på något vis hanterar ärenden kopplade till er fastighet går in och registrerar vad som görs samt resultat, mått och information i ett och samma system. Att enkelt kunna ha en översikt över hur städningen har gått, vilka felanmälningar som kommit in, vad som reparerats och vilka hyror som betalats eller förfallit utan att betalas. En tydlig händelselista per dag som sedan summeras upp i rapporter per vecka och månad. Att samla allt som sker i ett och samma ärendehanteringssystem sparar inte bara tid, det ger helt nya möjligheter till optimering och förbättring av era tjänster och arbetet i ert företag. Med ett riktigt bra ärendehanteringssystem kan ni höja era intäkter. Tack vare bättre överblick, bättre detaljkontroll och frigjord administrativ arbetskraft.

5 steg att tänka på för att sälja bostad i Rissne

13 apr 2020

Det är flera steg som måste tas innan du kan sälja bostad i Rissne. Det gäller att välja rätt mäklare samt förbereda för visning och budgivning. En mäklare kan underlätta hela processen

Att sälja en bostad kan ta tid beroende på hur konjunkturen ser ut. Innan en ägare sätter igång med sina säljplaner bör denne ta fram alla dokument som gäller fastigheten. Allt från planritningar (om det är ett hus eller villa) till köpekontrakt. Dessa behövs under framtida samtal med mäklare och köpare.

5 viktiga steg måste tas inför en bostadsförsäljning:

  • Anlita en mäklare du trivs med och har lätt att jobba med
  • Värdera din bostad - en uppskattning av bostadsvärdet görs
  • Förbered för visning – gör bostaden intressant och inbjudande för framtida köpare
  • Budgivning – ta reda på hur ägaren/säljaren kan påverka budgivningen på bostaden
  • Skriv på försäljningskontraktet

Hus nyckelring

Varför ska man anlita en mäklare?

Varför anlita en mäklare om du vill sälja bostad i Rissne? En mäklare underlättar hela säljprocessen åt en. Denne värderar bostaden, oftast kostnadsfritt och ger bra tips om hur den kan förberedas inför framtida visningar. Det är väldigt viktigt att fastigheten har ett inbjudande utseende då detta underlättar själva försäljningen. En erfaren mäklare vet hur man skapar en sådan look. Sedan ansvarar mäklaren för hela processen med visningar och uppbokning av sådana. Mäklaren tar även hand om budgivningen och presenterar färdiga offerter till säljaren. All form av förmedling sköts av mäklaren. En stor fördel med att anlita en mäklare är att ägaren kan även ta del av dess redan färdiga kundregister som redan har ett flertal spekulanter eller köpare inskrivna. På så sätt är det lättare att få in intresseanmälningar och bud vilket leder till en snabbare affär.

Kontakta din mäklare i god tid

Vid säljplaner är det alltså viktigt att välja en mäklare man litar på och trivs med. Kommunikation och förväntningar partner emellan är väldigt viktig vid sådana typer av affärer. Har du redan en mäklare som du tidigare jobbat med och gärna anlitar igen så se till att kontakta honom eller henne i god tid före tänkt säljdatum. Som sagt kan en säljprocess ta lite längre tid beroende på den rådande konjunkturen på bostadsmarknaden. Vill du sälja snabbt och marknaden är i lågkonjunktur får du som ägare även räkna med en försäljning med förlust. Allt detta och mycket mer kan du diskutera med din mäklare. Vi rekommenderar att läsa vidare på: https://www.mäklarerissne.se

Varför vill man sälja bostad i Hallonbergen?

12 apr 2020

När man ska sälja sin bostad i Hallonbergen så är det mycket att tänka på som om man anlita mäklare eller sälja själv. Men varför väljer man att sälja och vad ska man tänka på vid en försäljning?

När man har köpt en bostad så kan det komma en dag när man känner att det är dags att sälja den och gå vidare. Det kan vara för att man får barn eller blir sambo, eller att familjen utökas på andra sätt som gör att bostaden blir för liten och man behöver hitta något större. Eller så kan det vara på grund av motsatsen att familjen blir mindre och man därför vill flytta till något mindre. Man kanske har startat ett företag som behöver ett kontor, eller avslutat ett företag och inte behöver det längre. Ett hus på landet kanske lockar, eller en lägenhet helt mitt i smeten inne i centrum. Eller så byter man stad eller land på grund av arbetet, kärleken eller helt enkelt för att man vill. Men det finns även de som måste byta bostad på grund av ändrad ekonomi, arbetsort eller för att man på grund av mobilitet behöver flytta till nedre plan eller ett hus med hiss. Det kan också vara så att man säljer för att tjäna pengar på grund av värdeökning.

Nycklar med nyckelring ligger på ett träbord

Sälja själv eller anlita mäklare?

Om man bestämt sig för att sälja bostad i Hallonbergen, eller på annan ort, så har man kanske redan bestämt sig för vart man ska ta vägen efter flytten. Annars är det något som är bra att ha i åtanke redan innan försäljningen startar, eftersom det ibland kan gå väldigt fort. Många säljer sina bostäder själva och tar endast hjälp av mäklare för att skriva köpeavtal, eller så kan man till och med skriva det själva. Men det kan vara svårt att sälja en egen bostad med alla känslor som är inblandade. Det är nämligen så att många köpare backar när de ser att det är ägaren själv som står för försäljningen, och därmed kan man missa potentiella köpare på grund av det. Så att anlita en mäklare är fortfarande det vanligaste förfarandet.

Att tänka på

Punkter att tänka på vid försäljning av bostad: pris, inflyttning, vad ingår, sälja själv eller anlita en mäklare, att fixa innan försäljning, bostad efter försäljning, skatt efter eventuell förtjänst. Samt alla punkter som ingår när det gäller alla typer av flytt.

Ta hjälp av fastighetsmäklare i Täby

10 apr 2020

Håller ni på och funderar på att sälja er bostad? Behöver ni hjälp av en erfaren fastighetsmäklare i Täby, som kan bistå er med både försäljning av den nuvarande bostaden samt köp av en ny?

Ni bor just nu i en lägenhet som har varit ert hem i kanske över ett decennium, det är dags att säga hej då till den och prova på någonting helt nytt. Kanske är ni på väg att flytta till en ny stad eller ett nytt område i er stad och behöver hjälp av en riktigt duktig fastighetsmäklare, som kan hjälpa er och guida er genom djungeln av bostäder. Fastighetsmäklare är väldigt bra att ta hjälp av när det kommer till sälj eller köp av ny bostad. De kan finnas med under hela processen för att bistå er med den expertis som de sitter på. Inga frågor är för små eller för dumma, de har stor erfarenhet inom området och kan hjälpa er med det mesta som ni behöver hjälp med i och med ert byte av bostad.

Erfarenheten av att förmedla bostäder

Ja, så är det. En fastighetsmäklare har den långa och gedigna erfarenheten av att förmedla bostäder åt sina kunder. De både hjälper till med köp och sälj när det är dags för det. De kan visa er vilka alternativ som finns i det område som ni eftersöker en bostad i just nu och de kanske till och med sitter på lite information om vilka hus eller lägenheter som kommer att komma upp till försäljning inom kort. Efter att ni har haft en första kontakt med er fastighetsmäklare i Täby till exempel, så kommer de ut till er och gör en så kallad värdering av er bostad. Detta för att ha en bättre uppfattning om vilket utgångspris som ska sättas inför en eventuell budgivning.

En skicklig fotograf

Det ska ju även tas bilder inför försäljningen av er bostad. Det krävs en skicklig fotograf för att kunna ta riktigt fina och attraktiva bilder, som ska locka köpare att komma och titta på just er bostad. Mäklaren tar hand om hela affären av er försäljning från början till slut. De har hand om visning och budgivningen men kommer självklart att ha tät kontakt med er under hela tiden för att uppdatera er om läget. En del fastighetsmäklare erbjuder även hjälp till sina kunder efter en försäljning, som till exempel flytthjälp och flyttstäd.

Värdera bostad i Ursvik genom att anlita en mäklare

19 mar 2020

Att värdera en bostad i Ursvik kan göras av en mäklare eller bank beroende på vad värderingen har för syfte. Anlita en mäklare om värderingen görs i samband med fastighetsförsäljning.

Äger du en bostad kan det komma tillfällen då du behöver få veta vad den är värd. Detta händer ofta om en fastighetsägare funderar på att sälja. Det finns fler anledningar än så, och de beskrivs utförligare under nästa rubrik.

Många mäklare erbjuder en kostnadsfri uppskattning av bostadens värde för att du som ägare ska kunna få en uppfattning om hur den placerar sig på marknaden. De kostnadsfria värderingarna brukar vara muntliga. För att få en skriftlig sådan brukar mäklarfirmorna begära en avgift.

Att värdera en bostad i Ursvik kan alltså göras av en mäklare som känner till området väl. Viktiga faktorer som spelar in är exempelvis läge, område och befintligt skick. En totalrenovering eller smärre sådan brukar öka bostadens värde, det är en gammal sanning som gäller än idag.

En modern byggnad

Anledningar till att värdera en bostad

Egentligen finns det två huvudsakliga anledningar till att värdera en bostad. Den första som nämndes tidigare är om en fastighetsägare går i säljtankar. Den andra är om man har ett lån och vill förhandla om det med banken. En omvärdering av bostaden kan i det fallet göras endera av en mäklare eller av banken.

Det finns olika scenario vid en värdering i samband med omförhandling av lån. Följande exempel är relativt vanliga:

  • Låntagaren vill utöka ett befintligt bolån (exempelvis för att investera i en renovering), något som kräver en skriftlig värdering.
  • Låntagaren vill förhandla om bolåneräntan, om räntenivån på marknaden har gått ner. Här behövs återigen en skriftlig värdering
  • För ett minskat amorteringskrav behövs det en omvärdering av bostaden.

Oavsett syftet med en önskad värdering eller omvärdering kan kunden vända sig till sin bank för att få en sådan.

Dokument som kan behövas

För att göra en noggrann och relevant värdering av en bostad behövs det vissa dokument. Dessa krävs endast om men behöver ett officiellt uttalande om fastighetsvärdet.

Dessa är som följer:

    • Köpekontrakt
    • Planritning inklusive boendeyta
    • Avbetalningsplan och lånekontrakt om värderingen handlar om en låneförhandling med banken
    • Intyg på boendets driftkostnader
    • Kvitton på upprustningar av bostaden.

Bostadsytan, bostadens läge och hur attraktivt området är spelar som sagt en enormt stor roll vid en värdering oavsett om man vill sälja bostaden eller vill omförhandla ett bolån.

Vägen till ditt bästa boende

11 feb 2020

Har du en dröm och önskan om det perfekta boendet? Har du ett öppet sinne och överväger flera alternativ eller har du en viss typ av bostadsobjekt i tanken? Det brukar lösa sig längs vägen.

När stugan blir dig för trång, eller för stor, är det början på en ny resa. Det är en del av livet att man byter bostad ett antal gånger men det händer ändå inte varje vecka. Det är mycket som ska stämma och mycket praktiska detaljer som ska lösas och som man ska komma ihåg. Hur börjar du när du bestämt dig för att byta bostad? Skummar du annonser och bostadssajter, går du på visningar, kontaktar mäklare? Eller startar du i din egen hörna, så att säga, med att få din nuvarande bostad värderad av mäklare, och sonderar terrängen för intresset?

Att veta vad man vill ha kan underlätta men är inte allt

En del av charmen vid byte av bostad är att man kanske inte hamnar där man tänkt men ändå hamnar rätt. Det kan handla om typ av bostad. Du tror att en villa eller ett radhus är rätt men det blir en bostadsrätt. Eller vice versa; plötsligt är du hemmansägare. Ett område kan verka mer attraktivt än ett annat men sen finner du drömbostaden nånstans där du inte förväntat dig att den ska ligga. De flesta av oss gör inte massor av bostadsaffärer i våra liv. När det ändå händer vill alla att allt ska bli helt rätt. Chanserna för detta ökar om man har möjlighet att ta tid på sig och titta på ett större antal olika bostäder, få en uppfattning om utbudet och prisläget. Ska du vid samma tillfälle också sälja din nuvarande bostad är det bra att ta hjälp från mäklare. De har en överblick som du själv inte har möjlighet att ha.

Praktiska problem är till för att lösas

Fokusera på att hitta ditt bästa hem, det som du alltid velat ha och där du direkt får den där trivselkänslan som är svår att förklara. Även om det känns stressigt och rörigt för stunden är det en kort och övergående period och du kommer att få gott om tid att ta hand om saker som möbler, adressändringar och att anpassa ditt nya boende. Att flytta in i en ny bostad är en speciell och otroligt rolig känsla. All möda man lagt ned betalas av då du öppnar dörren till ditt hem. Läs mer på denna hemsida: https://www.sundbybergmäklare.se

← Äldre inlägg