Vilken mäklare väljer du?

Vi tänkte titta lite på hur viktigt det är med mäklare. Detta sett ur en säljares perspektiv (och indirekt också för en köpare) och hur jobbet som den mäklare man anlitar kan göra en enorm skillnad för slutpriset. Hur väljer man mäklare? Troligt är att man gör precis som alla andra och ser över prisbilden hos de större aktörerna. Anstränger man sig - vilket tyvärr inte är så vanligt - så kanske man träffar en tre-fyra stycken och använder deras prisförslag som ett sätt att förhandla.

Det många mäklare har är nämligen prutmån; en slags nedre gräns som man kan försöka förhandla sig till som kund - något som dock är omöjligt att göra om man inte har kontakt med flera stycken. Känner du att mäklare A erbjduer den bästa tjänsten, men att mäklare B ger bäst pris så kan du nämna priset för mäklare A och se om denne kan sänka sin erbjudande. Det är inte omöjligt att han gör så.

Den mäklare som inte tillhör någon större kedja då? Hur pass mycket kan man lita på denne? Faktum är att frågan är tudelad. I vissa fall så arbetar en mäklare - tillhörande en mindre firma - betydligt hårdare och har kanske lite annorlunda infallsvinklar än den etablerade yrkesmannen. Det kan handla om unika texter skräddarsydda efter varje objekt, det kan handla om läcker styling och coola bilder - alla dessa är något som gör att just din bostad sticker ut.

Tudelad anser vi att frågan är av den anledningen attd u förmodligen hittar denna mäklare genom att söka på Google och att det kan vara lite vanskligt. I det fallet - i och med den höga konkurrensen - så är det troligt att mäklaren tagit hjälp av en SEO-firma som hjälpt med sökmotoroptimering.

Ligger en ganska oetablerad mäklare på förstasidan under exempelvis sökorden - mäklare Stockholm - så är det också troligt att en SEO-byrå legat bakom detta. Vilket i sak inte behöver vara något fel - men som kanske inte säger någonting om den egentliga kvaliteten.

Just mäklare blir nämligen speciella då det kommer till sökmotoroptimering och de höga positioner som en SEO-byrå kan hjälpa till med. Till skillnad mot ett företag som säljer en produkt eller någon annan - mer fysisk - typ av tjänst så skiljer sig jobbet från en mäklare sig åt. Där kan man alltså komma högt upp på Google och bli ett relevant val för kunderna - trots att man kanske saknar den nödvändiga erfarenheten.

Försök få referenser och nummer till tidigare kunder

Att en mäklare som saknar viss erfarenhet kan ranka högt på Google tyder på två saker: att den SEO-byrå som anlitats gjort ett väldigt bra jobb och att de större aktörerna har mycket att lära sig. Fler söker på tjänster och produkter på nätet; man struntar i de vanliga kanalerna i form av reklam på tv och annonsering i tidningar.

Företag som lever kvar i dessa gamla kanaler blir omsprungna och det gäller inte bara mäklare. Större mäklarföretag kan bara leva en viss tid på sitt goda rykte och namn; troligt är att även dessa inom kort - om de inte redan gjort så - måste ta hjälp med sin sökmotoroptimering.

Det som kan vara en fördel är att alltså en mäklare från en mindre byrå anstränger sig mer. Att denne satsar hår på sökmotoroptimering kan också vara en fördel så det visar på att hon/han ligger rätt i tiden och spenderar sina pengar på rätt typ av marknadsföring. En mäklare är dock inte bättre än sitt senaste uppdrag.

Vi skulle av den anledningen säga att referenser är avgörande. Försök att få nummer till tidigare kunder och ring dessa. Är de nöjda med slutpriset, är de nöjda med engagemanget från mäklaren och med arvodet så finns det ingen anledning att inte välja dennes tjänster. Finns det däremot inga referenser så skulle vi vara lite mer försiktiga.

En hög placering på Google säger mycket, men den säger verkligen inte allt. I just det här fallet är det i så fall snarare ett kvitto på den SEO-byrå hon/han anlitat är skickliga på sökmotoroptimering än någonting annat.

Läs mer om sökmotoroptimering på https://www.defiso.se/.

26 apr 2018